Hvis du har lyst til at besøge Egeskovs flotte hjemmeside så klik her.      ( Klik på billedet for at se det i stort widescreen)

(Hvor intet andet er nævnt er fotos af Poul-Jørgen Christensen)

 

 

          Lørdag den 2. juli 2005 mødtes vi en mindre flok for at flyve først en tur til Rårup flyveplads hvor vi skulle drikke morgenkaffe og spise rundstykker med de flinke folk der. Bagefter skulle turen så fortsætte til Egeskov Slot hvor vi ville tilbringe eftermiddagen for så at flyve hjem til Stauning for at grille.

Turen forløb noget anderledes en forudset og det startede skidt helt fra starten. To mand skulle flyve i C - 172 OY-EGM og 8 mand i Antonov´en. C - 170 OY-DBZ ville følge efter senere og gå direkte til Egeskov.

Under motorprøve med Antonov´en skød den med sort røg ved fuld gas nøjagtig som en bil der får for meget choker. Der blev kørt tilbage til klubhuset og telefonen glødede mellem Verner og et par andre personer mens vi stod udenfor og ventede. Et lyst hoved sagde, vel nærmest for sjov, at det nok var en fugl det havde bygget rede i indsugningen.

Et øjeblik efter råbte Verner ud af flyets vindue at vi skulle lige have tjekket indsugningen for fuglereder havde de foreslået på værkstedet i Lithauen, det havde de åbenbart set før.

Og ganske rigtigt efter at have lukket op ind til motoren og kigget dybt i indsugningen var der ganske rigtigt masser af spor efter en fuglerede, en værre "redelighed" som en bemærkede, jo kvikke bemærkninger var der nok af især efterhånden som folk fandt ud af at vi nok kom af sted alligevel og C - 172´eren var da også fløjet i forvejen.

 

 

 

 

 

 

Så er jagten på eventuelle fuglereder gået ind.

 


 

 
 

 

 

Formanden forsøger sig med et bagholdsangreb men fuglen er jo nok fløjet. Det er nok værre med dens efterladenskaber.

 


 

 

 

 

Her er det lykkedes Allan at få fingre i noget af reden. (foto © Kurt Christensen)

 


 

 

 

 
 

 

 

Der tages skrappe midler i brug. Her er Allan og Verner i gang med klubhusets støvsuger.

 


 

 

 

 

Med ca. 1 1/2 times forsinkelse kom vi af sted efter Rårup hvor vi da også blev modtaget med stort set hele klubben stående udenfor og et par stykker fik da nok også taget et par billeder, det er vel heller ikke så tit der kommer en An-2 på besøg. Vi blev straks budt velkommen på deres særdeles hyggelige plads hvor man fortalte at der i klubben mødtes man til rundstykker og kaffe hver lørdag kl. 10.00 præcis. Et besøg på pladsen kan varmt anbefales og vi blev fortalt at vi var velkomne, så hvorfor ikke?

 

 

 

 

 

Her er Antonov´en parkeret bag klubhuset med en KZ-VII i baggrunden. 

( Klik på billedet for at se det i stort widescreen)

 


 

 

 

 
 

Her ses OY-EGM parkeret lige til højre for klubhuset.  

( Klik på billedet for at se det i stort widescreen)

 


 

 

 

 

 

Efter en forholdsvis kort kaffepause, grundet vores forsinkelse, brød vi op for at fortsætte til Egeskov hvor vi landede på deres egen græsbane ca. en kilometer fra slottet. Banen, som er 650 x 24 meter, er ganske god med gode ind- og ud flyvninger. Dog var parkeringen noget sparsomt, vi fyldte den med tre fly, ok den ene var lidt stor men 4 almindelige privat fly så er der fyldt op, så hvis man arrangerer en klubtur med en del fly skal man nok lige tjekke med godsforvalteren først. Græsset var tilsyneladende lige slået for afmærkningen stod stadig inde i det høje græs og kunne faktisk ikke ses men der var nu ikke noget at tage fejl af.

 

 

 

 

 

 

 

Her ses parkeringen ved Egeskovs flyveplads. Som det ses er der allerede faktisk fyldt med 3 fly. C-170´eren til venstre kunne måske godt have parkeret lidt mere til venstre og Antonov´en fylder måske nok lidt meget men til gengæld er C-172´eren til højre helt inde i hjørnet og kan ikke komme tættere på det høje græs. 5 alm. privat fly er nok max der kan parkere og så skal de sidste skubbes ind.

(klik på billedet for at se det stort)

 


 

 

 

 
 

 

 

Parkeringen set oppe fra hovedvejen. Asfalt vejen til højre er blind så der er ikke gennemfarts trafik.

 


 

 

 
 

 

 

Smukt ser der jo ud. Billedet er taget fra toppen af trappen ud til hængebroerne.

 


 

 

 

 
 

 

 

Hvad ellers kan man sætte på taget af knallert og motorcykel museet end ikke mindre end 5 knallerter. Foran museet pynter en drage fra flyvevåbnet op. Dem står der efterhånden nogle stykker af rundt om i landet. Helt personligt synes jeg at man skulle få et eller to af dem på vingerne igen for det er da der de hører hjemme, og det vil da fryde en gammel Draken tekniker at se dem i luften igen.

 


 

 

 

 
 

Udsigt fra balkonen over museumshallen og igen et par fly der burde flyve i stedet. OK det er da bedre at se dem her end at de er helt væk. Nederst midt i billedet er det Harward 324 som ser rigtig flot ud og lige ovenover ses en Chipmunk og aller øverst skimtes lige en ultralight med røde vinger.

 


 

 

 

 

 

Da vi ankom til pladsen stod DBZ der allerede kun EGM manglede, der var vist lidt navigations problemer, Vi så i hvert fald flyet passere lige forbi og bare forsvinde i det fjerne men vi mødte da begge mand senere på museet så de fandt da frem. Grundet den ikke så lange tid vi havde der så de fleste blot museet, men med Egeskov´ s tilbud om et årskort til samme pris er vi nok nogle som kommer igen i år.

Efter at have kigget på de udstillede genstande og vandret rundt på hængebroer mellem trætoppene, en noget speciel oplevelse, gik turen tilbage til flyvepladsen hvor der var afgang kl. 17.00 for vi skulle lige en tur omkring Endelave hvor KZ-V afsluttede deres sommer tur i samme weekend.

 

 

 

 

 

 

 

 

Her ses de parkerede fly på Endelave. OY-EGM som var med på klubturen står nærmest kameraet og Antonov´en længst væk. Der ses også et par Tyske fly. Der er meget ofte Tyske fly på besøg på Endelave.

 


 

 

 

 
 

 

 

Vue fra kanten af nødde plantagen.

 


 

 

 

 
 

 

 

Viggo har netop fået slået teltet op ved siden af sin Piaggio FWP-149D  OY-POT

 


 

 

 

 

 

En Tysk registreret Messerschmitt-Blohm - 209 Monsun.

 


 

 
 

 

Thorbjørn, Allan og Jens Toft fordybet i samtale umiddelbart før afgang hjemad til den varme grill.

 


 

 

 

 

 

Efter en god halv time på øen, faktisk alt for lidt, gik turen efter Stauning hvor de fleste blev til grill aften. De to unge piloter, brødrene Frimer, havde startet grillen så den kunne være klar ret hurtigt efter hjemkomsten. Efter de obligatoriske pølse og et stykke kød og masser af hyggesnak gik vi hver til sit for at hvile ud efter en begivenhedsrig dag.

 

 

 

 

 

 

 

Her er OY-EGM hentet undervejs hjem fra Endelave til Stauning.

 


 

 

 

Siden skrevet af

Poul-Jørgen